Részvények

Szerinted a futballisták, sikeres üzletemberek vagy a film- és zenevilág kiemelkedő alakjai megsínylik a válságot? Spoiler: NEM

A gazdagok nem ismerik a válságot. Ezért most egy olyan szektort veszünk górcső alá, amely mindig növekszik, történjék bármi. Ha a globális gazdaság jól megy, annál jobb: több az újkeletű gazdag, és ennek következtében nagyobb a növekedés. Ugyanakkor ha a globális gazdaságnak rosszul megy, az sem számít, mert mindig lesz egy jelentős fogyasztói csoport, amely különbözni akar a társadalom többi részétől és demonstrálni kívánja, hogy a vihar ellenére nekik még mindig jól fut a szekerük.
Ha a városodban felfedeznek egy új aranybányát, azt mondanám, fektess be csákányokba és lapátokba a kitermeléshez. A tőzsdén is hasonló a helyzet:
Ne luxustermékekre költs, hanem fektess be azokba a vállalatokba, amelyek ezeket biztosítják
Így hát ebben a cikkben megvizsgáljuk, miért ütésálló a luxusszektor, illetve szokás szerint néhány vállalatot különböző helyzetekben, valamint egy ETF-et a konzervatívabb befektetők számára.
Lényegében az alábbi 3 ok az, ami érdekessé teszi a luxusba való befektetést:
Másképpen fogalmazva: a gazdagok egyre gazdagabbak. Az elmúlt évtizedekben a globális gazdagság jelentősen növekedett a termelésben megvalósított technológiai folyamatokból származó nagyobb termelékenység eredményeként.
Igaz, hogy e növekedés jó része az Egyesült Államoknál csapódott le, és tény, hogy egyre több gazdag ember van (ráadásul ezek egyre gazdagabbak), ugyanakkor az is igaz, hogy egy jelentős részét Kína, India és Oroszország feltörekvő gazdaságainak növekedése adta.
Ez a növekedés pedig egyre nagyobb keresletet eredményezett a luxuscikkek iránt az említett országokban - ami nemcsak egyre nagyobb piacot teremt (korábban a világ háromnegyedének általános szegénysége miatt ez elképzelhetetlen volt), de azzal a kilátással kecsegtet, hogy 2025 és 2030 között átlagosan 6,5%-os ütemben növekszik majd.

További szempont, hogy a luxusmárkák kapcsolódnak a társadalmi státuszhoz és presztízshez.
Másképp fogalmazva a fogyasztók nem csupán kiváló minőségű termékeket keresnek, hanem olyan státusszimbólumokat is, amelyek tükrözik sikerüket és exkluzivitásukat. Talán előfordult már, hogy egy társasági eseményre felvetted azt az órát, amit különleges alkalmakra tartogatsz - pusztán azért, hogy az emberek lássák rajtad? Lehet, hogy hiú dolog, de attól még valós jelenség.
A nyugati társadalmakban ez már nem annyira általános, de azokban a feltörekvő országokban, ahol jelentős a gazdagságbeli különbség az osztályok között, ez a jelenség sokkal hangsúlyosabb. Akinek elég jól megy ahhoz, hogy elszakadjon a társadalmi csoporttól, ahonnan származik és demonstrálja, hogy egy magasabb presztizsű csoport tagjává vált, habozás nélkül meg is fogja tenni.
Ez a jól megfigyelhető hozzáállás pedig lehetővé teszi a luxusvállalatok számára, hogy magas haszonkulcsokkal dolgozzanak és magukhoz kössék ügyfeleiket. Sőt a luxusmárkák fogyasztói nemcsak fogyasztók, hanem sok esetben evangelisták (vagyis az adott márka lelkes propagálói) is, akik szívesen ecsetelik majd különféle társadalmi eseményeken, hogy miért vették meg azt a Ferrarit.
A PwC tanulmánya szerint a luxusfogyasztók 67%-a úgy véli, hogy az exkluzivitás fontos szempont egy márka kiválasztásakor.
Még érdekesebb, hogy olyan luxuscikkeket, mint a műalkotások, finom borok, órák és ékszerek, nem csupán a személyes vágyak kielégítésére szereznek meg, hanem befektetési eszközökként. Ezt manapság egyesek alternatív befektetésnek nevezik.
Emlékszel, mit mondtam az aranybányáról? Ennek analógiájára: ha nem tudsz befektetni egy limitált kiadású Ferrariba, amire csak négy sejk és két orosz oligarcha teheti rá a kezét, akkor fektess be abba a vállalatba, amely megteremti az illúziót, hogy ez a kiadás limitált. Persze, hogy limitált, hiszen ők gondoskodnak róla, hogy az legyen. Ez kettős értéket ad a vállalatnak: magát a limitált sorozat értékesítését, illetve a márka top of mind pozicionálását a luxus területén.
Vessünk egy pillantást a Knight Frank indexre, ami a luxusjavak teljesítményét méri. Így alakult a 2012-2022 közti időszakban:

Mely cégek árulják ezeket az autókat, gyártják ezeket a divatkiegészítőket? Tőzsdén jegyzett vállalatok? És hogyan teljesítenek? Most pontosan ezt fogjuk megnézni.
Mint bármely más érett szektorban, itt is több lehetőség áll rendelkezésre, beleértve a részvényeket, ETF-eket és számos alapot. Így hát most három lehetőséget veszünk szemügyre, amelyek talán érdekesek lehetnek számodra.
Ezen a ponton az átláthatóság érdekében leszögezném: nem vagyok professzionális pénzügyi tanácsadó. Célom, hogy megbízható forrásokon alapuló információkat és elemzéseket osszak meg veled, amelyek segíthetnek megalapozott döntéseket hozni. Mindazonáltal ez csak egy vélemény, és arra bíztatlak, hogy végezz saját kutatást, mielőtt befektetnél.
A Ferrari N.V. (RACE) Olaszország második legnagyobb vállalata, ugyanakkor a világ egyik legendás luxusautó- és versenymárkája, amit az ikonikus ‘cavallino rampante’ (vagyis az ágaskodó ló) és a gazdag Forma-1-es tradíció jellemez. Az elmúlt években e vállalat sikeresen ültette át autósportbeli presztízsét a felsőkategóriás modellekbe, megőrizve azt a kizárólagosságot, amely jellemző rá.
A Ferrari megerősítette elkötelezettségét az innováció iránt, például motorjainak hibridizációja és csúcstechnológiás elektromos alkatrészek alkalmazása révén (mint az SF90 sorozatban látható). Ennek az új generációs technológiák felé való elmozdulásnak az a célja, hogy a Ferrari megőrizze vezető szerepét az exkluzivitás terén anélkül, hogy lemondana sportos jellegéről.
Pénzügyi szinten a vállalat meglehetősen stabil növekedési tendenciát mutatott:
Az ilyen irigylésre méltó pénzügyi egészség persze tükröződik a történelmi csúcsok közelében járó árazásban. Jelenleg van egy jó beszállási pozíció éppen a 3 éve tiszteletben tartott támaszvonalon (zöld kör). Talán ha erőteljesen áttörné a részvényenkénti 450 USD akadályt, vagyis a történelmi csúcsokat egy magas RSI-vel, akkor érdemes lenne egy második beszállást fontolóra venni.

A Kering (KER.PA) a világ egyik legelismertebb luxuskonglomerátuma, ami olyan ikonikus márkák tulajdonosa, mint a Gucci, Saint Laurent és Bottega Veneta. Erős luxuspiaci jelenléte lehetővé tette kiváltságos pozíciója megerősítését - ezt a kereslet növekedése hajtotta a kulcsfontosságú régiókban (mint például Ázsia).
Ugyanakkor pénzügyi szempontból a vállalat nem a legjobb időszakát éli, főként a kínai eladások zuhanása miatt, ezért talán most egyedülálló lehetőséget kínál.
Mint látható, technikai szinten a jelek szerint megtalálta a piac alját 250-260 euró körüli részvényenkénti áron, szokatlan mértékű volumen mellett (piros kör), az RSI pedig több mint 6 hónapnyi emelkedő divergenciát mutat az árhoz képest (zöld vonal).

Igaz, hogy kissé aggasztó lehet most belépni, amikor 70%-os a visszaesés a csúcsokhoz képest. Ám éppen ilyenkor nyílnak lehetőségek a pénzügyileg egészséges vállalatoknál. A grafikon pedig mintha bizonyos visszafordulási mintát jelezne előre, bár érdemes lehet stop loss-t beállítani 200-205 euró/részvény szinten
Íme egy táblázat más luxusipari részvényekről, amelyek szintén érdekelhetnek.
| Vállalatok | Ticker | ISIN | |||
| LVMH | MC.PA | FR0000121014 | |||
| Swatch Group | UHR.SW | CH0012255151 | |||
| Richemont | CFR.SW | CH0210483332 | |||
| Hermes | RMS.PA | FR0000052292 | |||
| Christian Dior | CDI.PA | FR0013261054 |
| Vállalatok | Ticker | ISIN |
| LVMH | MC.PA | FR0000121014 |
| Swatch Group | UHR.SW | CH0012255151 |
| Richemont | CFR.SW | CH0210483332 |
| Hermes | RMS.PA | FR0000052292 |
| Christian Dior | CDI.PA | FR0013261054 |
A kiskereskedelmi befektetők 71%-a veszít pénzt CFD-kkel való kereskedés során.
Most pedig nézzük a luxusmárkák ETF-jeit. Sajnos Európából (az UCITS szabályozás keretében) nincs nagy választék. A legérdekesebb lehetőség az lehet, amit az alábbiakban ismertetek.
Ez pedig nem más, mint az Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF (AFID), amit az Amundi kezel - az egyik legnépszerűbb lehetőség arra, hogy globális szintű kitettséget szerezz a luxusszektorban. Az ETF célja az S&P Global Luxury index replikálása, ami a prémium termékek és szolgáltatások iparágának vezető vállalatait foglalja magában. Ezek közül csupán az első 7 az ETF közel 50%-át teszi ki:

Mivel az említett index értékét dollárban fejezik ki, érdemes megjegyezni, hogy az említett ETF szintetikus replikációt kínál swap segítségével, ami megkönnyíti az S&P Global Luxury hű követését. Másrészt az évi 0,25%-os TER mellett ez a legversenyképesebb és legnagyobb ETF, ami az említett indexet követi.
Jövedelmezősége meghaladta a 65%-ot az elmúlt 5 évben.

Összefoglalva tehát elmondható, hogy a luxusba való befektetés a növekedés, növekedés és növekedés szinonimája. Vannak ágazatok, amelyek szoros összhangban állnak a gazdasági ciklussal (mint például a technológia), ugyanakkor kétségtelenül az egyik legkevésbé érintett szektor a luxus, hiszen ahogy a cikk elején is rámutattunk, a luxus világában nincs válság.
A befektetés veszteség kockázatával jár.
A kiskereskedelmi befektetők 71%-a veszít pénzt CFD-kkel való kereskedés során.
A befektetett tőkéd kockázatnak van kitéve.