Stratégiák

Az egyik legalapvetőbb mutató, amit a kereskedés során használnak, a mozgóátlag (moving average = MA). E mutatókat széles körben alkalmazzák mind a profi, mind az amatőr kereskedők. Most tehát bemutatjuk a kereskedésben leggyakrabban hasznosított öt mozgóátlag stratégiát.
A mozgóátlagok trendindikátorok, amelyeket technikai elemzésben használnak különböző pénzügyi eszközökbe való befektetéskor. Nagyon népszerűek, mivel az ármozgás "csillapítójaként" funkcionálnak rövid-, közép- vagy hosszú távon egyaránt.
Mindig utólagosan működnek, vagyis nem a jövőbeli mozgás megjósolását szolgálják (bár mint látni fogjuk, ilyen irányú alkalmazásuk is létezik), hanem megerősítik egy trend meglétét.
Ebben a cikkben tehát a mozgóátlagokkal való kereskedési stratégiákról fogunk beszélni.
Mielőtt elkezdenénk a mozgóátlag kereskedési stratégiákat, érdemes egy kis pontosítást tenni.
A technikai elemzésben kétféle mozgóátlagot különböztetünk meg: az exponenciális mozgóátlagot (EMA) és a szokványos egyszerű mozgóátlagot (SMA).
A mozgóátlag ellenállásként való használata a legegyszerűbb stratégia, de ettől még nem a legrosszabb. Mechanizmusa az alábbi.
Arra számítunk, hogy az eszköz ára csökken, és amikor elkezd helyreállni, megvásároljuk (long pozíció), a nyereség stopját (stop profit) kissé az általunk meghatározott átlag alá helyezve.
Például ha napi kereskedést végzünk, ajánlott legfeljebb 4 órás intervallumot és gyors értékeket (például 8-as, 21-es vagy 50-es mozgóátlagokat) használni.
Ez a rendszer fordítva is használható, rövid távú befektetésnél és az átlagot támaszként használva.
Nagyon jól működik e stratégia volatilis eszközökkel, amelyek előre látható politikai és társadalmi fejlemények miatt korrekción eshetnek át. Olyannyira így van, hogy ez a rendszer néhány kereskedőnek éppen azért tetszik, mert az esések általában nagyon gyorsak, így hamarabb lehet nyereséget realizálni.
A kereskedés során gyakran mondják, hogy minden értékpapír - hosszabb vagy rövidebb ciklusokban - hajlamos visszatérni a 200 periódusú átlagához.
Így egy értékpapír, ami a 200 periódusú mozgóátlaga felett kereskedik, emelkedő trendben van, míg az, ami a 200 periódusú mozgóátlaga alatt kereskedik, csökkenő trendben van. Ezért a 200 periódusú mozgóátlaghoz való visszatérés kereskedési jelként használható.
Amikor egy részvény emelkedő trendben van, a 200 periódusú mozgóátlaghoz való visszatérés (regresszió) eladási jelként használható, míg amikor egy részvény csökkenő trendben van, a 200 periódusú mozgóátlaghoz való visszatérés vételi jelként.
Ezekben az esetekben a 200 periódusú mozgóátlaghoz való visszatérés célként is használható stop loss és stop profit beállításához:

Az aranykereszt mozgóátlag-stratégia a legnépszerűbb és tulajdonképpen az egyik leggyakrabban alkalmazott. E stratégiát mind kezdő, mind profi kereskedők használják egyszerűsége és hatékonysága miatt.
A mozgóátlagok kereszteződése általában megerősíti a trend emelkedésének változását, ezért érdemes nagy figyelmet szentelni e szituációnak.
Azon alapul, hogy két mozgóátlagot vetítünk a grafikonra, egy lassút 200 periódussal (egyesek 230 periódussal) és egy gyorsat 50 (vagy 30) periódussal - sőt néhány kereskedő a gyors mozgóátlag esetében súlyozottat használ, hogy nagyobb súlya legyen a legutóbbi periódusok árfolyammozgásának.
A vételi jel az, amikor a gyors mozgóátlag (az 50 periódusos) felfelé keresztezi a lassú mozgóátlagot.
Hozzá kell tenni, hogy mivel az árfolyamhoz képest bizonyos késleltetés van a mozgóátlagok által nyújtott információban (ne feledjük, hogy ezek trendmegerősítő, nem pedig -előrejelző indikátorok), sok kereskedő néhány periódussal azelőtt száll be, hogy a keresztezés megtörténik - feltéve, hogy más indikátorok vagy oszcillátorok is alátámasztják ezt.

A kereskedésben mindennek megtaláljuk az ellentétét is. Míg az aranykereszt a 50 periódusos mozgóátlag 200 periódusos mozgóátlag fölé emelkedése, a halálkereszt olyan jel, ami a trend lefelé történő változását jelzi.
Akkor következik be, amikor az 50 napos mozgóátlag a 200 napos mozgóátlag alá kerül. Ezt a keresztet általában medve jelzésnek tekintik, mivel arra utal, hogy a rövid távú trend most gyengébb, mint a hosszú távú trend.
Következésképpen a halálkereszt jó jelzés lehet minden kereskedő számára, hogy lezárjon egy vételi pozíciót (eladjon), vagy short pozíciót nyisson (az eszköz ellen pozicionálja magát).
Ha más elemzési módokkal kombinálják, segíthet a kereskedőknek megalapozottabb döntéseket hozni arra vonatkozóan, egy ügylet kapcsán mikor szálljanak be vagy ki.
A hármas mozgóátlag-keresztezés olyan kereskedési stratégia, ami három különböző hosszúságú mozgóátlagot használ vételi és eladási jelzések generálására.
A leggyakoribb konfiguráció egy hosszútávú, egy középtávú és egy rövidtávú mozgóátlag használata. Esetenként a rövidtávú átlag súlyozott lehet, de néha egyszerű is.
Vételi jel:
Amikor a rövidtávú mozgóátlag a középtávú mozgóátlag fölé emelkedik, a középtávú mozgóátlag pedig a hosszú távú mozgóátlag fölé emelkedik, de nagyjából a három szinte ugyanazon a ponton keresztezi egymást, erős vételi jel jön létre.
Eladási jel:
Ezzel szemben amikor a rövidtávú mozgóátlag a középtávú mozgóátlag alá kerül, a középtávú mozgóátlag pedig a hosszú távú mozgóátlag alá kerül, eladási jel keletkezik.
A tripla mozgóátlag-keresztezés hasznosítható egy átfogóbb kereskedési stratégia részeként vagy önálló rendszerként.
Tartsuk azonban szem előtt azt, hogy a kereskedésben semmi sem biztos, és bár ez a stratégia általában nagyon jól működik, hamis jelek és "whipsaw"-k is adódhatnak. Ezért fontos tőkénk védelme érdekében kockázatkezelési technikák alkalmazása, mint amilyen például a stop loss és a take profit.

Néhány momentum indikátor, amit figyelembe kell vennünk és integrálnunk kell a mozgóátlag-elemzéssel együtt:
Összességében ez az 5 mozgóátlagos kereskedési stratégia meglehetősen hasznos, de persze nem tökéletes. Tanulmányozd őket, és használd mértékkel, ám ne feledd, hogy soha nem árt más indikátorral kombinálni (de ne túl sokkal), hogy megbízhatóbb információhoz juss.
A befektetés veszteség kockázatával jár.
A CFD kereskedéssel kapcsolatban az ügyfelek 71%-a pénzt veszít ezzel a szolgáltatóval.
A befektetett tőkéd kockázatnak van kitéve.