logo RankiaMagyarország

Mik az egyszerű, exponenciális és súlyozott mozgóátlagok?

A mozgóátlagok a technikai elemzés alapvető eszközei, segítenek a trendek azonosításában és a piaci zaj csökkentésében. Fedezd fel, hogyan használhatók különböző stratégiákban.
mozgóátlagok

Mi azok a mozgóátlagok? Aki érdeklődik a pénzügyek, a kereskedés és a befektetések világa iránt, nagy eséllyel hallott már a mozgóátlagokról. Ma ezt a témát vizsgáljuk meg, képletekkel és példákkal bemutatva a fogalmat.

Mozgóátlagok a technikai elemzésben

A mozgóátlagok a fő trendindikátorok (vagy trendek), amelyek egy adott pénzügyi eszköz árain alapulnak. A technikai elemzés egyik legrégebbi eszköze a trendvonal, amelyet egy növekvő vagy csökkenő sorozatból rajzolunk, mely egy adott időszakban növekszik vagy csökken. A mozgóátlag azonban a grafikon pontos árainak ismeretét igényli, és egyszerű számításokkal megrajzolható.

Azt mondhatjuk, hogy a mozgóátlag volt az a fő eszköz, amely a technikai elemzést a tisztán grafikus elemzési módtól (vonalak rajzolása a grafikonon) az algoritmikus módszerhez vezette, amely számításokat végez, majd megfelelő vonalakat rajzol a grafikonon.

Nézzünk egy példát az Enel részvényre vonatkozóan (napi adatok):

Trendvonal és mozgóátlag
Trendvonal és mozgóátlag

Ahogy látható, az Enel növekvő minimumai alapján épített trendvonal emelkedő trendet jelöl. A mozgóátlag, amelynek részleteit később látni fogjuk, szintén növekszik, és az Enel árai szinte mindig felette vannak. Később látni fogjuk, hogy a mozgóátlagnak más funkciói is vannak a technikai elemzésben.

A különböző időhorizontú mozgóátlagokat gyakran kombinálják:

  • Rövid távú: 3-tól 25 periódusig
  • Középtávú: 30-tól 75 periódusig
  • Hosszú távú: 100 és 250 periódus között.

A legfontosabb mozgóátlagok között találjuk a 50 és 200 periódusú mozgóátlagokat, amelyek a legtöbb befektető számára referenciapontot jelentenek.

Mire használható a mozgóátlag?

Egy adott pénzügyi eszköz árai a különböző információk eredményei, amelyeket a piaci szereplők eltérő módon értelmeznek. Ezért az árak nem lineárisan mozognak, hanem oszcillálnak. Más szóval az árak bizonyos mértékű kiszámíthatatlansággal rendelkeznek. A mozgóátlag elsődleges funkciója, hogy kevesebb kiszámíthatatlansággal lássuk egy grafikon trendjét. Ezt akkor érjük el, ha korlátozott számú adaton számított mozgóátlagot használunk, (például 10 adatot veszünk).

A hosszabb mozgóátlagok célja pedig a jelenlegi trend meghatározása az árak kiszámítása alapján. Az 1. ábrán például az Enel-en használt mozgóátlag 200 periódusra vonatkozott, és világosan meghatározta a részvény emelkedő trendjét.

Mozgóátlagok: Grafikus példa

Nézzük meg az Enel részvényen a 2 mozgóátlag ábrázolását.

10 és 200 periódusos mozgóátlag
10 és 200 periódusos mozgóátlag

Ahogy látható, a 10 periódusos mozgóátlag nagyon közel van az Enel árainak trendjéhez, de kevésbé kiszámíthatatlan. A 200 periódusos mozgóátlag pedig jól meghatározza a fő trendet.

A grafikonból látható a mozgóátlagok egyetlen valódi hibája is: minél több adaton számítjuk, annál nagyobb a késés az árakhoz képest. Ezt a hibát, amely a számítási módszerben rejlik, bőven ellensúlyozza a mozgóátlag olvasásának nagyobb egyszerűsége egy csupán árakat tartalmazó grafikonhoz képest.

👉 Olvasd el hogyan használjuk a támogasz és ellenállás szinteket a mozgóátlagok segítségével.

Leggyakrabban használt mozgóátlagok

Az ideális mozgóátlag meghatározása nehéz feladat. Ajánlott alkalmazkodni a piaci feltételekhez és ciklusokhoz.

Egy rövid mozgóátlag érzékenyebb lesz az árváltozásokra és lehetővé teszi, hogy korábban észleld a trendeket, de ha megváltozik az irány, hamis jeleket adhat. Egy hosszú mozgóátlag ezzel szemben kevesebb hamis jelet generál, de lemaradhatsz a befektetési pontokról egy nagyobb marginnal.

Egy közepes mozgóátlag az, ami hosszabb, mint a rövid, és kissé rövidebb, mint a hosszú. Le kell fednie a domináns piaci ciklus felét. Tehát egy 30 napos piaci ciklusban az ajánlott egy 15 napos átlag lenne.

Az átlagok relatív jellegűek a befektető profiljához képest, például egy hosszú távú befektető 200 napos átlagot használna, mivel minél hosszabb a trend, annál nagyobb lesz a mozgóátlag. Ezzel szemben a kereskedők többsége 8 napos átlagot használ, hogy az eszköz ne veszítse el hasznosságát.

Mozgóátlag számítás: Példa

A mozgóátlag kiszámításához szükség van egy adott pénzügyi eszköz árára egy adott időszakban. Jól tudjuk, hogy az árak lehetnek mintavételezve napi, heti, és havi adatokon, de léteznek kisebbek is, például 1 órás, 15 perces adatok. Mint mindig, döntést kell hozni arról, hogy milyen időkeretben elemzünk egy adott grafikont.

Amint megvan ez az ársorozat az időben, a számítás nagyon egyszerű, csak átlagot kell számolni egy adott számú árból. Nézzünk egy példát az Enel napi adataival.

Mozgóátlag számítási táblázat
Mozgóátlag számítási táblázat

A mozgóátlagot (a táblázat 3. oszlopa) minden alkalommal az Enel utolsó 10 árának átlagaként számítják ki (a 20/04/2023 előtti árak hiányoznak helyhiány miatt).

Ezért az Egyszerű Mozgóátlag (SMA, amely az Simple Moving Average-ból származik) általános képlete:

SMA(n) = [P(i)+P(i-1)+….+P(i-n+1)]/n

ahol n azt jelenti, hogy hány adaton számítják ki a mozgóátlagot; (i) az utolsó rendelkezésre álló adatot, és (i-1) az előző adatot stb. jelenti.

Ezt egyszerű mozgóátlagnak hívják, mert ez a legegyszerűbb számítás, amit átlag meghatározására végezhetünk. Ahogy láttuk, úgy döntöttünk, hogy ezt az átlagot 10 adatra számítjuk ki. Ez előre meghozott döntés volt, és része a választási lehetőségnek, amit a technikai elemzés megkövetel.

Mozgóátlagok típusai: Egyszerű, exponenciális, súlyozott

Láttuk, hogy mi az az egyszerű mozgóátlag (SMA). Úgy számítják ki, hogy minden adatnak ugyanolyan súlyt adnak, vagyis minden adat ugyanúgy hozzájárul a mozgóátlag végértékének meghatározásához. Azonban intuitív, hogy a legfrissebb áraknak nagyobb jelentősége van, mint a régebbi áraknak.

Egyszerű mozgóátlag: képlet

Az egyszerű mozgóátlag összeadja egy adott számú periódus árait, és elosztja a választott periódusok számával, így számítva ki az átlagot.

A képlete elég egyszerű. Összeadják egy adott számú periódus záróárát, majd elosztják a sumát a periódusok számával.

Egyszerű mozgóátlag képlete (SMA)

Íme az egyszerű mozgóátlag képlete

SMA képlet

ahol:

  • SMA az egyszerű mozgóátlag
  • Pi​ az iii. időszak záróára
  • N a vizsgált időszakok száma

Súlyozott mozgóátlag: Képlet

A súlyozott mozgóátlag (WMA) a Weighted Moving Average kifejezésből származik.

A legegyszerűbb mód erre a súlyozott vagy lineárisan súlyozott mozgóátlag használata. Ha a 10 időszakos mozgóátlagot vesszük példának, a legfrissebb ár súlya 10 lesz, az azt megelőzőé 9, és így tovább, egészen az 1 súlyú legrégebbi árig.

A súlyozott mozgóátlag (WMA) általános képlete:

WMA(n) = [n*P(i)+(n-1)*P(i-1)+….+1*P(i-n+1)]/[n+(n-1)+….+1]

ahol n azt jelenti, hány adatra számolják a mozgóátlagot; (i) az utolsó rendelkezésre álló adatot, és (i-1) az azt megelőző adatot stb.

Exponenciális mozgóátlag: Képlet

Az exponenciális mozgóátlag (EMA) az Exponential Moving Average-ból származik.

Ebben az esetben az újabb adatok súlya exponenciálisan nagyobb, míg a régebbi adatok súlya alacsony. Azonban ebben a számítási módban figyelembe veszik az összes rendelkezésre álló adatot.

Az exponenciális mozgóátlag (EMA) általános képlete:

Alpha = 2/(n+1)

EMA(n) = [P(i) – EMA(i-1)]*Alpha + EMA(i-1)

ahol n azt jelenti, hogy a mozgóátlag mennyi adatra összpontosít leginkább; (i) az utolsó rendelkezésre álló adatot, (i-1) pedig az előző adatot jelenti.

Léteznek más típusú súlyozott mozgóátlagok is, de ezek a legnépszerűbbek. A TradingView-n könnyű megtalálni a rendelkezésre álló technikai elemzési indikátorok között ezt a 3 mozgóátlag típust, és továbbiakat is.

Különbségek a mozgóátlagok között: SMA, WMA, EMA

Ahhoz, hogy lássuk a különbségeket ezen 3 mozgóátlag között, nincs más teendőnk, mint egy grafikonra hagyatkozni. Nézzük meg az Enel című részvényt (napi adatok) a 10 periódusra számított 3 átlaggal.

SMA(kék); WMA(piros); EMA(zöld)
SMA(kék); WMA(piros); EMA(zöld)

Ahogy fentebb írtuk, a mozgóátlag egyik fő célja a "zaj", azaz az árak kiszámíthatatlanságának csökkentése. Mind a 3 mozgóátlag kielégíti ezt a célt.

A 3 mozgóátlag összehasonlításakor az első dolog amit észreveszünk, hogy a 2 súlyozott mozgóátlag (WMA és EMA) közelebb van az árakhoz. A második dolog, amit észreveszünk, hogy az egyszerű mozgóátlag (SMA) lineárisabb, vagyis kevésbé kiszámíthatatlan.

Más szóval a súlyozott mozgóátlagok gyorsabban alkalmazkodnak az árak hirtelen változásaihoz a nagyobb volatilitású időszakokban. Ez az előny a súlyozott mozgóátlagok kevésbé lineáris jellegével jár.

Végső soron mindig az egyes elemzők/kereskedők döntenek arról, hogy melyik mozgóátlagot részesítik előnyben. A mozgóátlag számításához használt adatok száma is az egyes döntéshozókra van bízva.

Mozgóátlagok mint trendindikátorok

Ahogy korábban említettük, az elemzés szintjén a mozgóátlag egyértelmű trendindikátor. Amikor a mozgóátlag növekszik és a pénzügyi piac árai az átlag felett vannak, az egyértelmű jele egy emelkedő trendnek. Ellenkezőleg, amikor a mozgóátlag csökken és az árak az átlag felett vannak, az egyértelmű jele egy csökkenő trendnek. Amikor a mozgóátlag irányt változtat és az árak áthaladnak a mozgóátlagon (vagy átvágják a mozgóátlagot felfelé vagy lefelé), az bizonytalanság és döntésképtelenség jele a jelenlegi trendben

A mozgóátlag kiszámításához használt adatok száma nagyban befolyásolja, hogy mennyire tűnik ki. Nem várhatunk "csodákat" semmilyen technikai elemző eszköztől; a mozgóátlagok sem mondják meg a jövőt. A mozgóátlagok segítenek értelmezni a piacokat, és a technikai elemzés egyik alapvető feltétele, hogy ha van egy trend (tehát a mozgóátlag növekszik vagy csökken), akkor valószínűbb (ami nem jelenti azt, hogy biztos), hogy ez a trend folytatódni fog.

👉 Hasznos trendindikátorok kezdőknek

Stratégiai mozgóátlagokkal a kereskedésben

A mozgóátlagokkal a következő stratégiákat fejleszthetjük ki:

  • Különböző időszakok mozgóátlagait számíthatjuk ki, hogy lássuk, keresztezik-e egymást. Például ha van egy rövid távú, 25 napos átlagom, és ez keresztezi a hosszabb távú mozgóátlagot (tegyük fel, 100 napot) alulról felfelé, az egy vételi jel. Ha az átkeresztezés iránya ellenkező, azaz felülről lefelé, az eladási jel lesz.
  • A stratégiákat a ár diagramjával és annak mozgóátlag diagramjával is tervezhetjük. Ha az ár felfelé keresztezi a mozgóátlagot, az egy vételi jel. Ha viszont az átkeresztezés lefelé történik, az eladási jel.
  • Három mozgóátlagot is használhatunk. A legtöbb időszakot tartalmazó szűrőként működik: egy vételi pozíció (emelkedő) megnyitásához ennek a hosszú távú átlagnak alacsonyabbnak kell lennie a másik kettőnél. Ugyanígy, egy eladási pozíció (csökkenő) megnyitásához a hosszú távú átlagnak magasabbnak kell lennie a másik kettőnél.

Mozgóátlagok keresztezése

A mozgóátlagok egyik legfőbb alkalmazása a kereskedésben a rövid és közép/hosszú távú mozgóátlagok keresztezésének (vagy vágásának) használata. A rövid és a közép/hosszú távú időszakok kiválasztása itt is szubjektív. Vegyük egy részvény árfolyamát napi adatokkal:

Mozgóátlagok keresztezése

A rövid egyszerű mozgóátlag 5 periódusos, a hosszú egyszerű mozgóátlag 20 periódusos. Amikor a rövid SMA emelkedik a hosszú SMA felett (lásd kék nyíl), akkor van egy emelkedő belépési jelzés. Be lehetett lépni a nap záróárában, 2,092 eurós áron. A pozíció addig marad fenn, amíg nincs ellentétes kereszteződés (lásd piros nyíl), ami sokkal később történik, és a nap záróárában 2,482 eurós áron, ami +18,6%-nak felel meg. Természetesen veszteségünk is lehetett volna, mivel a művelet addig marad fenn, amíg nincs ellentétes jelzés.

Ezeket a mozgóátlag-kereszteződéseket optimalizálni is lehet, vagyis statisztikai tanulmányokat végeznek arról, hogy melyik mozgóátlag-pár (rövid és hosszú) adta a legjobb teljesítményt az aktuális pénzügyi eszköz számára. Hasonló elemzéseket lehet végezni a súlyozott mozgóátlagok használatával is.

Arany kereszt és halál kereszt

Az elemzések során nagy figyelmet szentelnek a 2 egyszerű mozgóátlag, a 50 napos és a 200 napos átlagok közötti áttörésnek. A 50 napos mozgóátlag a középtávú trendekhez kapcsolódik, a 200 napos pedig a hosszú távú trendekhez. Ezeket az információkat főként a részvényindexeken vagy egyéb értékpapír, kötvény, árucikk indexeken használják, amelyek nagy forgalmat bonyolítanak.

Amikor a 50-es átlag felfelé halad a 200-as átlaghoz képest, azt arany keresztnek nevezik, mivel ez a közép/hosszú távú trend erősödésének jele, amit a befektetési alapok kezelői figyelembe vesznek. Ők nagyobb mértékben támogathatják ezt a típusú trendet. Ennek ellenkezője a halál kereszt, amikor a 50-es átlag alulról megközelíti a 200-as átlagot, és ez a közép/hosszú távú gyengülés jele. A múltban nagyobb jelentőséget tulajdonítottak ennek a mozgóátlagok metszésének, de jelenleg kisebb az érvényessége.

Parabolic SAR és mozgóátlag

A Parabolic SAR egy kereskedési rendszer, amely folyamatosan jelzi, hogy emelkedő vagy csökkenő trendben kell-e lennünk. Ezeket a jeleket kiszűrhetjük a mozgóátlagok segítségével. Az egyik módszer lehet a középtávú mozgóátlag (például 50 napos) használata a fő trend indikátorként, ahogy azt fentebb láttuk. Amikor a fő trend emelkedő, tehát a mozgóátlag növekszik és az árak felette vannak, csak a Parabolic SAR emelkedő jelzéseit kell követni. Az ellenkezője igaz a mozgóátlag csökkenő trendjeire és az alatta lévő árakra, olyankor csak a Parabolic SAR csökkenő jelzéseit követjük.

Nézzünk egy példát az Eur/Usd árfolyamra napi adatok alapján:

Parabolic SAR és mozgóátlag
Parabolic SAR és mozgóátlag

Ahol a kék nyíl van, ott a Parabolic SAR által adott emelkedő jelzést követjük, mert az egyszerű mozgóátlag növekszik és az árak felette vannak; a következő kereskedésből való kilépéskor (lásd a fenti piros nyíl) nem megyünk shortba, mert a mozgóátlag még mindig növekszik és az árak a mozgóátlag felett vannak.

Itt is lehetnek optimalizálások a mozgóátlag kiválasztásában a múltbeli kereskedési jelzések tanulmányozása alapján. Továbbá vannak más módszerek is a mozgóátlagok és a Parabolic SAR használatára, például két mozgóátlag használatával.

RSI és mozgóátlag stratégia

A mozgóátlag az alapvető trendindikátor. A piacoknak azonban van egy oszcillátoros vagy ciklikus aspektusa is. Az egyik legismertebb és leggyakrabban használt oszcillátor az RSI. Nézzük meg, hogyan használhatjuk a mozgóátlaggal kombinálva.

A klasszikus 14 periódusos Rsi-t és egy 20 periódusos egyszerű mozgóátlagot fogunk használni. Nézzünk egy példát az Eur/Usd árfolyamra napi adatok alapján:

RSI és mozgóátlag stratégia
RSI és mozgóátlag stratégia

Ahogy látható (kék nyíl), az árak felfelé metszik az átlagmozgást, amelynek enyhe emelkedő trendje van; ugyanakkor az RSI lefelé halad át az egyensúlyi vonalon (vagyis a 50-es szinten). Ez jó jel a felfelé irányuló belépéshez. Ahol a piros nyíl van, ott az árak lefelé metszik az átlagmozgást. Az Rsi nem pont 50 alatt van, és 2 napot kellett volna várni, amikor volt egy lefelé irányuló metszés az RSI és az 50-es vonal között. Valójában az ár ismét emelkedni kezd, de a piacok bizonytalanok, változók, készen állnak meglepni minket.

👉 Olvasd el, hogyan használhatod az RSI indikátort a kereskedésben az átlagmozgásokkal együtt.

A legjobb mozgóátlagok a Forex-ben

A rövid távú kereskedéshez a 5, 10 és 20 periódusos mozgóátlagok a legjobbak, míg a hosszú távú kereskedés a legjobban a 50, 100 és 200 periódusos mozgóátlagokkal működik. Sok kereskedő szeret olyan stratégiát alkalmazni, amely kombinálja a DEMA eszközöket, ahol egy gyors mozgóátlag, mondjuk 10 periódussal, keresztezi a lassabb mozgóátlagot, például egy 50 periódusosat.

GYIK

Brókert keresel?

  • Valós és származtatott termékekkel rendelkező részvények, ETF-ek és kriptovaluták.
  • Közösségi kereskedés és másolásos kereskedés.
  • Felhasználóbarát platform és demo fiók.
Látogatás

A kiskereskedelmi befektetők 71%-a veszít pénzt CFD-kkel való kereskedés során.

  • Magyar nyelv és lokális támogatás
  • Kamat a szabad készpénzre (változó)
  • 0%-os jutalék részvényekre és ETF-ekre.
  • Gyors, kezdőbarát xStation platform
Látogatás

A CFD kereskedéssel kapcsolatban az ügyfelek 71%-a pénzt veszít ezzel a szolgáltatóval.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek