Tőzsde

Ha még új vagy a befektetések világában, jó helyen jársz. Sok kifejezést és kulcsfontosságú fogalmat kell még megértened, mielőtt belemerülnél a befektetések dinamikus világába, de az egyik fő, amivel kezdeni érdemes, az a tőzsde - vagyis az a hely, ahol a legtöbb kereskedésedet végrehajtod majd.
Ebben a cikkben megnézzük, mi a tőzsde, milyen típusai vannak, és hogyan kezdheted el a tőzsdei kereskedést.

A tőzsde egy piactér, ahol különböző eszközöket, mint például részvényeket, határidős szerződéseket, ETF-eket (tőzsdén jegyzett alapok) és egyéb pénzügyi termékeket vásárolnak és adnak el. Egyfajta gazdasági találkozási pontként működik azok számára, akiknek tőkére van szükségük (finanszírozást kereső cégek) és azok számára, akik befektetnék a tőkéjüket.
A tőzsde, más néven értékpapírpiac, több funkciót is ellát:
Jelenleg világszerte több mint 70 országban működnek tőzsdék. Sok fejlett országban párhuzamosan több tőzsde is működik egymás mellett.
A tőzsdék magánvállalatok, amelyek az elektronikus rendszerek kezeléséért, a rendelések lebonyolításáért és a piaci árazások végrehajtásáért felelősek. Fő feladatuk, hogy lehetővé tegyék a vállalatok számára a pénzügyi piacokhoz való hozzáférést, miközben biztosítják a piaci likviditást.
Számos típusú tőzsde létezik:
A fő tőzsdék a világon a következők:
A vállalatok részvényeit a tőzsdén jegyzik, egy, a kínálat-kereslet által meghatározott áron. Fontos, hogy ne keverjük össze az árat az értékkel. Egy vállalat részvényára napról napra jelentősen ingadozhat, miközben a vállalat alapvető értéke változatlan marad.
Annak meghatározása, hogy egy részvény ára alacsonyabb vagy magasabb-e a vállalat belső értékénél egy elég bonyolult feladat, mellyel elsősorban a professzionális tapasztalattal rendelkező elemzők és befektetők foglalkoznak.
Tegyünk tisztába néhány gyakori kérdést a tőzsde működésével kapcsolatban:
A tőzsdén való jegyzés nem kötelező. Minden vállalat maga dönti el, hogy kínál-e részvényeket külső befektetőknek. Sok ismert vállalat, mint például a Lidl vagy a Decathlon nem jegyzett a tőzsdén.
A vállalatok tőzsdére lépésének elsődleges oka a tőkebevonás iránti igény. Részvényeik egy részének eladásával pénzt szerezhetnek nemzetközi terjeszkedéshez vagy tőkeigényes projektekhez.
Egyéb okok lehetnek:
Nem lehetséges közvetlenül hozzáférni a tőzsdéhez. Befektetőként közvetítőre, például brókerre van szükséged, hogy részvényekbe és más, tőzsdén kereskedett eszközökbe fektethess be. Ezek a közvetítők alaposan szabályozott entitások, amelyek megbízásaid fogadásáért és végrehajtásáért felelősek.
A brókerek lehetővé teszik, hogy egy meghatározott díj ellenében részvényeket vásárolj. Nem minden bróker ad hozzáférést minden piachoz. Néhányuk egyáltalán nem kínál hozzáférést valódi részvényekhez - ilyenek például a CFD brókerek.
Ha még jobban elmélyednél a témában, az alábbi cikkeket ajánljuk figyelmedbe:
A tőzsde egy piactér, ahol különböző pénzügyi eszközöket vásárolhatsz és adhatsz el. A világon számtalan különböző tőzsde működik párhuzamosan. A befektetőknek nincs közvetlen hozzáférésük a tőzsdékhez, így a tőzsdei kereskedéshez egy brókernél kell számlát nyitnod.
A részvények kiválasztása magában foglalja a cégek megvizsgálását, a pénzügyi kimutatások elemzését, az iparági trendek figyelembe vételét, és a saját kockázattűrő képességed értékelését. Pénzügyi szakemberektől is kérhetsz tanácsot és különböző befektetési eszközöket és platformokat használhatsz a könnyebb döntéshozatal érdekében.
Az osztalékra összpontosító befektetési stratégia rendszeres jövedelemforrást biztosíthat a befektetők számára, és alapvető eleme lehet egy hosszú távú befektetési stratégiának.
A dollárköltség-átlagolás egy olyan befektetési stratégia, ahol rendszeres időközönként egy fix összeget fektetnek be, függetlenül a piaci feltételektől. Segít szétosztani a befektetést az idő folyamán, csökkentve a piaci volatilitás hatását, és potenciálisan jobb hosszú távú hozamokat eredményezhet.
👇BRÓKERT KERESEL?👇
A kiskereskedelmi befektetők 71%-a veszít pénzt CFD-kkel való kereskedés során.
A CFD kereskedéssel kapcsolatban az ügyfelek 71%-a pénzt veszít ezzel a szolgáltatóval.