Fundamentális elemzés / Érték

A ROI (Return On Investment), vagyis a befektetés megtérülése, egy hasznossági mutató, amelyet különböző befektetések hatékonyságának összehasonlítására használnak.

A Return on investment kiszámítása alapvetően úgy történik, hogy a befektetés hasznát elosztják a költségekkel.
A befektetés megtérülésének célja, hogy közvetlenül ki lehessen számítani egy adott projekt hozamát a szükséges költségekhez képest.
A ROI-t százalékos vagy arányos formában fejezik ki. Népszerű rugalmassága és egyszerűsége miatt. A kontextustól függően pedig a ROI más és más jelentést is kaphat:

👉 Fedezzen fel más, hasonlóan fontos arányokat a pénzügyi elemzésen belül: Mi a fundamentális elemzés?
A különböző projektek megtérülési mutatóinak összehasonlításával meghatározhatjuk, melyiket kell előnyben részesíteni a megvalósítás során.
A szabály egyszerű: ha egy befektetésnek nincs pozitív ROI-ja vagy más befektetéseknek magasabb, akkor azt a befektetést nem kellene megvalósítani.
Fontos megjegyezni, hogy a ROI manipulálható, és a felhasználó vagy a projektvezető igényeihez lehet igazítani azt. Ez azért lehetséges például, mert lehetnek olyan költségek, amelyekről nem egyértelmű, hogy be kell-e számítani a befektetés hasznának kiszámításakor.
Ezt két különböző módszerrel lehet kiszámítani.
Első módszer:

Második módszer:

Ahhoz, hogy megértsd ezeket a számításokat, a következőket kell figyelembe venned:
Az egyik leggyakoribb felhasználása ennek az indikátornak a digitális marketingben van. Az elv ugyanaz, megosztjuk a hozamot a befektetéssel.
Például képzeljük el, hogy weboldalunkon minden olyan felhasználó átlagos bevétele, aki ügyféllé vált, 80 euró, és hogy az oldal a hónap során 120 ügyfelet szerzett. Ugyanakkor az oldal fenntartási költsége havi 6 800 euró.
Először kiszámíthatjuk a hozamot:
Aztán elosztjuk a szükséges költséggel:
Az eredmény azt mutatja, hogy minden befektetett euró után 0,4118 euró hasznot szereztünk.
Összegezve tehát, a ROI-t a befektetők használhatják portfólióik értékelésére, illetve szinte bármilyen típusú kiadás elemzésére. Ez egy érthető és könnyen kiszámítható mutató a projekt hatékonyságának meghatározására, ezért is népszerű a tőke elhelyezési lehetőségek összehasonlításánál.
Ez a mutató függ olyan tényezőktől is, mint a befektető kockázattűrő képessége és az az idő, amely szükséges a befektetés hozamának előállításához. Ebben az esetben a kockázatkerülőbb befektetők valószínűleg alacsonyabb ROI-t fogadnak el kisebb kockázatvállalásért, a hosszabb ideig tartó befektetések pedig általában magasabb ROI-t igényelnek, hogy vonzóbbak legyenek a befektetők számára.
Egy másik pont, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül, hogy a mutató korlátokkal rendelkezik. Például nem veszi figyelembe a befektetés idejét vagy a szezonalitását. Ez utóbbi azt jelenti, hogy bár közép- vagy hosszú távon a hozam pozitív lehet, az eredmény rövidebb időszakokban, például egy adott negyedévben negatív lehet.