Tőzsde

A felvásárlási ajánlatok kulcsfontosságú események a vállalati világban, mind az abban részt vevő cégek, mind a részvényesek számára. De mi is az a felvásárlási ajánlat és milyen típusai léteznek? A cikkből megtudhatod.
Felvásárlási ajánlatról akkor beszélhetünk, amikor egy cég megpróbál megvásárolni egy másik céget. A vásárlást tervező céget ajánlattevőnek hívják, a megvásárolni kívánt céget pedig a célcégnek.
Ez akkor fordul elő az üzleti életben, amikor egy cég úgy gondolja, hogy egy másik cég megvásárlása segíti a növekedését vagy sikeresebbé teszi.
Az ajánlattevő pénzt vagy saját részvényeket kínál a célcég részvényeseinek. Ha elegendő részvényes hajlandó eladni a részvényeit, az ajánlattevő átveheti a célcég irányítását. Ez lehet baráti folyamat, ahol mindkét cég egyetért, vagy ellenséges, ahol a célcég nem akarja, hogy megvásárolják.
Az alábbiakban láthatod a felvásárlási ajánlat fő típusai és a hozzájuk kapcsolódó különböző forgatókönyveket:
| Felvásárlási ajánlat típusai | Magyarázat | ||
| Versengő felvásárlási ajánlat | Ez akkor történik, amikor több cég is megpróbálja megvásárolni ugyanazt a célcéget. Minden ajánlattevő saját ajánlatot tesz a célcég részvényeseinek. A részvényesek eldönthetik, melyik ajánlatot tartják jobbnak. | ||
| Ellenséges felvásárlási ajánlat | Ebben az esetben a célcég nem akarja, hogy megvásárolják, de az ajánlattevő mégis megpróbálja megvásárolni. Az ajánlattevő közvetlenül ajánlhatja fel a részvények megvásárlását a részvényeseknek, gyakran a szokásosnál magasabb áron, hogy meggyőzze őket az eladásról. Ez a célcég vezetőinek beleegyezése nélkül történik. | ||
| Baráti felvásárlási ajánlat | Ez akkor történik, amikor a vásárlást tervező cég (az ajánlattevő) és a megvásárolt cég (a célcég) mindketten egyetértenek az átvételben. A két cég vezetői ilyenkor tárgyalnak és mindkét fél számára előnyös megállapodást kötnek. A részvényeseket általában megkérik, hogy hagyják jóvá az üzletet. | ||
| Kizáró felvásárlási ajánlat | Ez akkor áll elő, amikor egy cég már rendelkezik egy másik cég részvényeinek nagy részével, és ajánlatot tesz a többi részvény megvásárlására. Azonban az ajánlatot úgy teszik, hogy az kizár néhány részvényest. Lehet, hogy csak bizonyos típusú részvényekre vagy specifikus helyeken lévő részvényesekre irányul. Ez bonyolult lehet, és gyakran specifikus jogi szabályokhoz kötött. |
| Felvásárlási ajánlat típusai | Magyarázat |
| Versengő felvásárlási ajánlat | Ez akkor történik, amikor több cég is megpróbálja megvásárolni ugyanazt a célcéget. Minden ajánlattevő saját ajánlatot tesz a célcég részvényeseinek. A részvényesek eldönthetik, melyik ajánlatot tartják jobbnak. |
| Ellenséges felvásárlási ajánlat | Ebben az esetben a célcég nem akarja, hogy megvásárolják, de az ajánlattevő mégis megpróbálja megvásárolni. Az ajánlattevő közvetlenül ajánlhatja fel a részvények megvásárlását a részvényeseknek, gyakran a szokásosnál magasabb áron, hogy meggyőzze őket az eladásról. Ez a célcég vezetőinek beleegyezése nélkül történik. |
| Baráti felvásárlási ajánlat | Ez akkor történik, amikor a vásárlást tervező cég (az ajánlattevő) és a megvásárolt cég (a célcég) mindketten egyetértenek az átvételben. A két cég vezetői ilyenkor tárgyalnak és mindkét fél számára előnyös megállapodást kötnek. A részvényeseket általában megkérik, hogy hagyják jóvá az üzletet. |
| Kizáró felvásárlási ajánlat | Ez akkor áll elő, amikor egy cég már rendelkezik egy másik cég részvényeinek nagy részével, és ajánlatot tesz a többi részvény megvásárlására. Azonban az ajánlatot úgy teszik, hogy az kizár néhány részvényest. Lehet, hogy csak bizonyos típusú részvényekre vagy specifikus helyeken lévő részvényesekre irányul. Ez bonyolult lehet, és gyakran specifikus jogi szabályokhoz kötött. |
A "fekete lovag", "szürke lovag" és "fehér lovag" kifejezések specifikus szerepekre vagy cégtípusokra utalnak a felvásárlási ajánlatok kontextusában, különösen az ellenséges felvásárlások esetén:
A felvásárlási ajánlat végrehajtásának folyamata tipikusan több kulcsfontosságú szakaszból áll:
A vállalat részvényese teljesen önként dönt arról, hogy részt vesz-e a felvásárlási ajánlatban az ajánlatban meghatározott áron.
Ha a részvényes úgy dönt, hogy nem vesz részt a felvásárlási ajánlatban, ez nem eredményezi részvényei elvesztését vagy kényszeríti őt részvényei eladására, hacsak a felvásárlási ajánlat sikeres nem volt és az ajánlattevő nem gyakorolja a kényszerítő felvásárlást (eladást). Fordítva, a részvényes kérheti részvényei kényszerítő eladását, ha el szeretné adni azokat az ajánlat elfogadása után (kiszorítás).
A felvásárlási ajánlatban való részvételhez a részvényeseknek elfogadó űrlapot kell benyújtaniuk a pénzügyi intézményen keresztül, ahol részvényeiket tartják. Tanácsot is kérhetnek arról, hogyan járjanak el válaszukkal kapcsolatban.
A részvényesek részletes információkat találhatnak a felvásárlási ajánlatról az ajánlati dokumentumban és a célpont vállalat igazgatótanácsának jelentésében.
A felvásárlási ajánlatban való részvétel díjai eltérnek a standard részvényeladás díjaitól. A konkrét díjak a pénzügyi intézmények vagy szabályozó szervek által biztosított díjszabályzatban találhatók meg.
Egy jelentős példa az ellenséges felvásárlási ajánlatra az volt, amikor a Royal Bank of Scotland (RBS) konzorciuma 2007-ben felvásárolta a holland ABN AMRO bankot. Ezt az átvételt, amelyet 97 milliárd dollárra értékeltek, a Barclays-szel folytatott verseny jellemezte, amely szintén megpróbálta felvásárolni az ABN AMRO-t.
Az üzlet akkor jött létre, amikor a globális banki iparág körül lufi kezdett kialakulni. A felvásárlás katasztrofálisnak bizonyult az RBS számára, jelentősen hozzájárulva a globális pénzügyi válság során keletkezett pénzügyi gondjaihoz. A felvásárlást később a nem megfelelő előzetes ellenőrzés és a felhalmozott nagy adósság miatt vizsgálták, ami súlyosan befolyásolta az RBS stabilitását. Ezt az eseményt gyakran említik úgy, mint jelentős tényezőt az RBS hanyatlásában és végül a Natwest Group alatt történő átnevezésében.
Az omnibus számla olyan számla, ahol több ügyfél értékpapírjait egyetlen számlán tartják, amelyet egy bróker vagy pénzügyi intézmény kezel.
Amikor felvásárlási ajánlat van folyamatban, és a célpont cég részvényeit egy omnibus számlán tartja, általában több lépést követnek:
Az alábbi cikkek is érdekelhetnek:
A felvásárlási ajánlatok kulcsfontosságú események a vállalati világban, ahol egy cég (az ajánlattevő) szeretné elérni egy másik cég (a célpont) felvásárlását. Ezek az ajánlatok lehetnek barátságosak, ahol a célpont cég vezetése egyetért az ügylettel, vagy ellenségesek, ahol a célpont cég ellenáll az átvételnek.
A felvásárlási ajánlat mögött stratégiai üzleti döntések állnak, melyek növekedésre, piaci terjeszkedésre vagy diverzifikációra törekednek. A felvásárlási ajánlat mibenlétének megértése elengedhetetlen a befektetők, vállalati vezetők és pénzügyi szakemberek számára, akik ügyesen szeretnének eligazodni a vállalati környezet összetettségében.
A tenderajánlat egyfajta felvásárlási ajánlat, ahol az ajánlattevő felajánlja, hogy megvásárolja a célpont vállalat részvényeseinek részvényeit, általában a piaci ár felett.
A célpont vállalat részvénytulajdonosainak döntést kell hozniuk arról, hogy eladják-e részvényeiket az ajánlattevőnek. A döntést olyan tényezőknek kell meghatározniuk, mint az ajánlati ár és a vállalat jövőbeli kilátásai.
A proxy harc egy ellenséges felvásárlás során fordul elő, amikor az ajánlattevő megpróbálja meggyőzni a többi részvényest, hogy szavazzanak a célpont vállalat vezetősége ellen, gyakran a vezetőség cseréjének céljából.
Legtöbbször a célpont vállalat részvényára emelkedhet a felvásárlási ajánlat bejelentésekor, különösen, ha az ajánlat meghaladja a jelenlegi piaci árat.
Az előnyök közé tartozhat az új piaci részesedés megszerzése, a termékpaletta diverzifikálása, új technológia megszerzése vagy a méretgazdaságosság elérése.