Tőzsde

A bottom-up (alulról felfelé) egy analitikai módszer, amely a fundamentális elemzés keretein belül helyezkedik el. A vállalatok specifikus részleteire, például pénzügyeire és működésére összpontosít, így értékeli teljesítményét és potenciálját.
A bottom-up elemzés azon az ötleten alapul, hogy ha egy vállalatot alulról felfelé értékelünk, tehát az egyes komponensektől az egész felé, akkor pontosabb képet kaphatunk értékéről és jövedelmezőségéről.
Ez az elemzési típus a vállalat gazdasági helyzetének tanulmányozásával kezdődik, értékeli pénzügyi mutatóit és számviteli információit, majd az ágazatot és általában a gazdaságot.
A bottom-up elemzés a top-down (felülről lefelé) elemzés fordított eljárása, ahol a lépéseket fordított sorrendben hajtják végre.
A bottom-up elemzést általában hosszú távú stratégiákhoz vagy buy and hold stratégiákhoz használják, azaz ahol a befektető hosszú időre szóló értékeket vásárol. Ezzel szemben a top-down elemzés hasznosabb lehet azoknak a befektetőknek, akik rövid távú piaci belépési lehetőségeket keresnek, hogy rövid távon profitot realizáljanak.
A bottom-up elemzés az apróbb részletektől az általánosig, a mikrótól a makróig halad. Ezzel szemben a top-down elemzés az általánostól a részletekig, a makrótól a mikróig halad.
Ha a befektető jól ismeri azt a céget, amelybe fektetni szeretne, valószínűleg hasznos lesz számára a bottom-up elemzés. Ez azért van, mert világosan látni kell milyen a cég profilja, milyen terméket kínál a piac és milyen relevanciája van a fogyasztók számára.
Gondoljunk egy olyan cégre, mint az Apple, amely hatalmas rajongótáborral rendelkezik. Így egy hűséges Apple ügyfél elvégezhet egy bottom-up elemzést, mindazon ismereteire alapozva, amit már tud a cégről.
Ezzel szemben a top-down elemzés az általánostól a specifikusig halad. Ennek következtében a befektető befektetési lehetőségeket keres, függetlenül attól, hogy mely szektorokkal vagy cégekkel van tisztában.
Ezt a néhány lépést követhetjük egy bottom-up elemzés során egy cég értékének értékeléséhez:
Tegyük fel, hogy elemezni szeretnénk a THY vállalatot. Először is elemezzük a pénzügyi kimutatásait, a mérlegét, az eredménykimutatását és a pénzáramlást. Figyelembe vehetjük a pénzügyi mutatókat is, valamint az eladósodottsági szintet, a cég könyv szerinti értékét, stb.
Fontos, hogy figyelembe vegyük az összes rendelkezésre álló információt a jövőbeli időszakok becsült bevételének előrejelzéséhez. Ez a cég terveitől és az üzleti várakozásoktól függ.
A vállalat nagy lehetőségekkel elébe nézhet, vagy éppen komoly veszélyek fenyegethetik. Mindezek befolyásolhatják a teljesítményét. Ezért létfontosságú a szektor értékelése és az összehasonlítás a versenytársakkal.
Feltételezve, hogy a cég palackozott italok exportjával foglalkozik, meg kell vizsgálni, mely vállalatok a versenytársai, mi a termékeik iránti kereslet várható alakulása, a piaci trendek, a fogyasztói preferenciák, stb.
Ezután értékelni fogjuk a pénzügyi piacot, ahol a cég jegyzett, azaz ha a THY cég a magyar tőzsdén jegyzett, értékelni kell a BUX teljesítményét.
Végül figyelembe kell venni a már említett makrogazdasági változókat, mint az infláció, a munkanélküliség és a gazdasági növekedés. Ezek a mutatók lehetővé teszik számunkra, hogy megtudjuk, a gazdaság terjeszkedő vagy összehúzódó fázisba lép-e. Ha az utóbbit jósoljuk, a cég által kínált termékek iránti kereslet csökkenhet.
👉 Ha többet szeretnél megtudni a fundamentális elemzésről, akkor arról ebben a cikkben olvashatsz többet.