Volumen: hogyan segíthet a kereskedésben?

Ebben az útmutatóban megvizsgáljuk az egyik legfontosabb kereskedési indikátort a sikeres műveletek végrehajtásához: a volument. Olvass tovább, hogy megtudhasd, mi a volumen és hogyan segíthet a hatékony kereskedési döntések meghozatalában!

Mi a volumen?

A volumen a kereskedelemben az adott időszak alatt gazdát cserélt eszközök száma. A grafikonokon ezek azok az általában fekete színű sávok, amelyek az árfolyamdiagramok alján jelennek meg.

Ha például egynapos időszakokat tekintesz, egy-egy volumensáv az adott nap folyamán gazdát cserélt részvények számáról tájékoztat.

Volumen

Ahogy az ábrán látható, a körbe rajzolt napon például több mint 80 millió Apple-részvény cserélt gazdát.

Más szóval, a volumen az egy meghatározott időablak (például egy napi munkamenet) során eladott eszközök mennyisége. Így a napi volumen a piacnyitás és a napi zárás között eladott értékpapírok száma.

Ha tíz tranzakciót hajtanak végre egy tőzsdei napon, a volumen aznap tízzel egyenlő.

Ha valaki megvásárol egy Apple-részvényt, az azért van, mert valaki eladta neki. Ezért MINDIG ugyanannyi a vásárlások száma, mint az eladásoké. Ami viszont különböző, az a vásárlások vagy az eladások által kifejtett nyomás. Ennek megértéséhez nézzük meg, mi az az ajánlati könyv!

Ajánlati könyv

Ha egy adott áron szeretnénk vásárolni egy eszközt, akkor leadunk egy Buy Limit megbízást ezen az áron. Ez a megbízás bekerül az ajánlati könyvbe, úgy, hogy ha az ár eléri ezt az árszintet, a megbízásunk végrehajtódik és megvásároljuk az eszközt. Minden megbízás, amit a piaci résztvevők adott árakon adnak le, bejegyzésre kerül az ajánlati könyvben a megfelelő árszinteken. Ugyanez vonatkozik az eladási rendelésekre is.

Volumen: ajánlati könyv

A fenti képen látható az olaj jövőbeli ajánlati könyve öt pozíció mélységgel (5 árszint), vagyis láthatjuk, hol van az első 5 eladási szint és az egyes szintek szerződéseinek számát is.

Ha ebben a példában a piacra érkezne egy kereskedő és 4 szerződéses vásárlási megbízást adna le, az ár az aktuális értékről (91,17) a következő értékre, 91,18-ra változna, mivel ezen 91,17-es áron 3 szerződés vár eladásra, ám a megbízó 4-et szeretne vásárolni.

Mi történne, ha ugyanez a kereskedő 50 szerződéses piaci megbízást adna le? Az ár 91,20-ig emelkedne és felszívná az összes eladandó eszközt, amíg be nem teljesíti a 50 szerződést.

Az ár tehát azért mozog, mert korlátozott számú vásárlási vagy eladási megbízás van a piacon. Ezért ha egy kereskedő a fentebb látott piaci helyzetben 50 szerződéses rendelést ad le, azt mondjuk, hogy vásárlási vagy KERESLETI nyomás áll fenn.

Ha az ellenkezője történik, azt mondjuk, hogy eladási vagy KÍNÁLATI nyomás áll fenn.

Mindig lesznek olyan szereplők, akik vásárlási megbízást adnak le a piacon, és olyan szereplők, akik eladási megbízást indítanak a piacon, de ha van egy kis különbség ezek mennyiségek között, az ár változni fog. Tehát mindig van egy bizonyos nagyságú kínálat és kereslet, és az ár az erősebb oldal irányába fog mozogni.

A kereskedési volument befolyásoló résztvevők

Amikor piaci volumenről beszélünk, valójában két típusú volumenről van szó: az egyik az intézményi vagy professzionális résztvevők által generált volumen, a másik pedig a kiskereskedelmi résztvevők volumene.

Intézményi vagy professzionális kereskedők:

  1. Ezek a kereskedők entitások, akik tagjaik vagy ügyfeleik nevében fektetnek be.
  2. Ide tartoznak a nyugdíjalapok, biztosítótársaságok, bankok, fedezeti alapok és kölcsönös alapok.
  3. Nagy mennyiségű tőkével rendelkeznek, és ezért jelentős befolyással vannak a piacokra.
  4. Nagy léptékű tranzakciókat hajtanak végre, és gyakran hozzáférnek olyan információkhoz és erőforrásokhoz, mint például a fejlett piacelemzés és szakmai tanácsadás.
  5. Kereskedési viselkedésüknek nagy hatása lehet az eszközök árára és a kereskedési volumenre, mivel megbízásaik általában nagy méretűek.
  6. A befektetői szlengben gyakran bálnáknak hívják őket.

Kiskereskedelmi kereskedők:

  1. Ők egyéni kereskedők, akik saját pénzüket fektetik be.
  2. Általában kevesebb tőkével rendelkeznek az intézményi kereskedőkkel összehasonlítva.
  3. Általában korlátozottabb hozzáféréssel rendelkeznek az információkhoz és fejlett kutatási erőforrásokhoz.
  4. Gyakran kevésbé diverzifikáltak befektetéseikben, és lehet, hogy érzékenyebbek a piaci érzelmekre.
  5. Egyéni hatásuk a piacon általában kisebb.
  6. Gyakran halacskáknak hívják őket.

Nekünk főleg az intézményi kereskedők és az általuk generált volumen lesz az érdekes, mert ez az, ami valóban mozgatja az árakat az egyik vagy másik irányba. Minden kereskedelmi/befektetési elmélet, amely a volumenen alapul, azt próbálja azonosítani, mekkora mértékben intézményi a volumen, amit észlelünk. Két nagy elmélet foglalkozik a volumen témájával. Ezeknek vannak közös pontjai, ám különböző módszertanra épülnek.

👉 Az alábbi cikket is ajánljuk figyelmedbe: Technikai elemzés: Alapelvek, elméletek és mutatók

Technikai elemzési elméletek a volumen alapján

Ezek az elméletek a volumenen keresztül próbálják megmagyarázni a nagy piaci mozgásokat:

Wyckoff

A Wyckoff módszer az egyik első elmélet volt, amely az intézményi pénzáramlás folyamatát a volumen segítségével igyekezett meghatározni. A módszert Richard Wyckoff fejlesztette ki a XX. század elején. Lehetővé teszi számunkra, hogy lássuk, mikor érdeklődnek a professzionális kereskedők és befektetők egy eszköz iránt.

Wyckoff elmagyarázza a felhalmozási folyamatokat (a professzionális befektetők vásárolni akarnak) és a disztribúciós folyamatokat (a professzionális befektetők el akarják adni az eszközt). Ezeket a folyamatokat az elmélet a volumen és a volumen által kiváltott ármozgás segítségével határozza meg.

Volume Spread Analysis

A Volume Spread Analysis vagy röviden VSA egy modern elmélet, amelyet Tom Williams fejlesztett ki a XX. század végén. Segít megérteni a kínálat és a kereslet kapcsolatát egy árfolyamdiagram mozgásaiban, és főként arra figyelmeztet, mikor jön el az a pont, mikor a professzionális szereplők mozgathatják az árat.

A Wyckoff elmélet nem figyelmeztet a szándékokra, a VSA pedig csak a professzionális szereplők által kiváltott ármozgás előtti pillanatra figyelmeztet. Akárcsak a Wyckoff, a VSA is a volumenre és annak hatására épít.

Hogyan mozog a piac?

Ahogy már láthattad, az ajánlati könyvben egy eszköz tömeges vétele/eladása a vevő/eladó érdekei ellenében mozgathatja az árat. A professzionális szereplők gyakran a saját előnyükre használják a kiskereskedelmi szereplők érzelmeit:

  • Ha nagy mennyiségű eszközt akarnak eladni, kihasználják az eufória pillanatait
  • Ezzel szemben, ha nagy mennyiségű eszközt akarnak megvásárolni, kihasználhatják a pánik pillanatait.

Nézzük meg részletesebben, hogyan történik ez:

Pánik

A rossz hírek hatására a kiskereskedői befektetők hajlamosak eladni minden eszközüket a pénz elvesztésétől való félelmük következtében.

Ekkor az intézményi szereplők kihasználják a lehetőséget, hogy alacsony áron vásárolhatnak eszközöket.

A grafikonon, a piros négyzet a nagy mennyiségű kiskereskedelmi eladást jelzi, ami tökéletes alkalom volt a professzionális szereplők számára, hogy megvásárolhassák az összes eladásra kínált eszközt, és az ár ne emelkedjen az ajánlati könyvben.

Volumen - példa a pánikra

Talán te is hallhattál a Zoom szoftver biztonsági hibáiról szóló hírekről, amelyek 2020 áprilisában jelentek meg. Ekkor az ár közel volt a 150 $-hoz. A hírek hatására megemelkedett az eladások száma, pánik alakult ki, amit a professzionális befektetők kihasználtak, hogy megvásároljanak mindent, amit csak tudtak. Néhány hónappal később az ár elérte a történelmi csúcsot.

Eufória

A jó hírek arra ösztönzik a kisbefektetőket, hogy eszközöket vásároljanak, mert félnek, hogy lemaradnak egy nagy emelkedésről (a híres FOMO). A tökéletes helyzet ahhoz, hogy a professzionális szereplők eladhassák összes eszközüket.

A piaci eufória általában az alábbi szakaszokból épül fel:

  1. Nagyfokú spekuláció: A befektetőket vonzza a gyors áremelkedés, és elkezdenek spekulálni, gyakran figyelmen kívül hagyva a kockázatokat.
  2. Kezdő befektetők belépése: A könnyű nyereség ígérete és a sikertörténetek vonzzák a tapasztalatlan befektetőket a piacra.
  3. Túlzott optimizmus: Általánosan elfogadott nézet, hogy az árak végtelenül tovább fognak emelkedni.
  4. Elrugaszkodás a gazdasági valóságtól: Az eszközök árai gyakran nem tükrözik valódi alapértékeiket.
  5. A média hatása és FOMO (a kimaradástól való félelem): A média hatása és a kimaradástól való félelem még inkább fokozza az eufóriát.

Talán emlékszel, hogy 2020 végén mindenki a Palantir Technologies (PLTR) nevű Big Data cégről beszélt, amelynek milliárdos szerződései voltak a Pentagonnal, és ekkoriban kezdett szolgáltatásokat nyújtani a civileknek. Éppen tőzsdére lépett, és mindenhol azt olvashattuk, hogy ez a jelenkor egyik legígéretesebb cége. A professzionális szereplők már a tőzsdére lépés előtt vásároltak részvényeket, és ezt az eufóriát használták fel a részvények pénzzé alakítására. Ha megnézed az alábbi képet, láthatod, hogy 2021 elején függőleges emelkedés volt, majd röviddel ezután ugyanolyan gyors visszaesés következett.

Volumen - példa az eufóriára

A professzionális szereplők azonban nem mindig vannak olyan szerencsés helyzetben, hogy kihasználják az (akár pozitív vagy negatív) híreket, néha ők maguk kell, hogy előidézzék a pánik vagy eufória érzését. Ezt nagy mennyiségű és nagy tartományú gyertya mintázatokkal teszik, amelyek általában az felhalmozás vagy a disztribúció folyamatának kezdetei.

Ahogy a két példán keresztül láthattuk, a legfontosabb, hogy ne essünk az intézményi befektetők által felállított csapdákba.

Mi a felhalmozás és a disztribúció folyamata?

Nézzük meg azt a 2 szakaszt, amikor a professzionális szereplők megpróbálják manipulálni az árakat.

Felhalmozási folyamat

A felhalmozás az a folyamat, amikor a professzionális szereplők a lehető legtöbbet vásárolnak egy eszközből anélkül, hogy ez az ajánlati könyv ezt negatívan befolyásolná. Ez egy emelkedő trendet megelőző oldalirányú trend.

A felhalmozási fázisok a következő okok miatt fordulnak elő:

  1. Vonzó árak
  2. Nagyon alacsony értékelések, a fundamentális elemzésen alapulva
  3. A medve fázis ideiglenesnek tűnik

Ezért egy felhalmozási fázis során az intézményi befektetők, akik növelni szeretnék bizonyos eszközökben lévő részesedésüket, azzal a kihívással néznek szembe, hogy nem tudnak egyszerre nagy mennyiséget vásárolni. Ha megpróbálnának egyszerre nagy mennyiségű eszközt vásárolni, mint például tízezrekben mérhető részvényeket, az gyorsan felhajthatná az eszköz árát, mivel a kereslet meghaladná a meglévő kínálatot.

Ennek eredményeként, hogy elkerüljék a hirtelen áremelkedést és hogy kedvezőbb átlagárat kapjanak, az intézményi befektetők általában fokozatosan halmozzák fel az eszközöket. Ez azt jelenti, hogy kisebb mennyiségeket vásárolnak több időszak alatt, ahelyett, hogy egyszerre nagy mennyiséget vásárolnának:

  1. Az intézményi befektető részvényeket vásárol, ami kis mértékben emelheti az árat.
  2. A kereslet beáll, más befektetők esetleg magasabb áron adhatnak el részvényeket.
  3. Ezután az intézményi befektető folytatja a felhalmozási folyamatot, több eszközt vásárolva, és esetleg ismét emelve az árat.
  4. A piaci résztvevők reagálhatnak ezekre az áremelkedésekre, beállítva eladási stratégiáikat.

Ez kaotikusnak tűnhet, de valójában a piac csak oldalirányban mozog.

Végül, amikor már nincsenek kiskereskedői eladók (vagy nagyon kevés), mert már eladták részvényeiket az intézményi befektetőknek, az ár gyorsan elindul felfelé.

Distribúciós folyamat

A disztribúció vagy elosztás az a folyamat, amely során a professzionális szereplők a lehető legtöbb eszközt eladják anélkül, hogy az ajánlati könyv ellenük dolgozna. Ez egy oldalirányú mozgás egy lefelé irányuló trend előtt.

Ezek a fázisok általában különböző okokból következnek be:

  1. Magas értékelések vagy akár abszurd spekuláció
  2. Portfólió újrarendezése: Az intézményi és professzionális befektetők rendszeresen újrarendezik portfólióikat
  3. Medve trend előrejelzése makrogazdasági informácók alapján.

Persze, a nagy tulajdonosoknak gyakran túl sok eszköz van a portfóliójukban, amit nem tudnak egyszerre felszámolni, mert ha például egyszerre 100.000 részvényt tennének eladásra, valószínűleg nem találnának vevőt, így az ár lefelé söpörne minden vételi megbízást.

Így a professzionális szereplőknek nincs más választása, mint lassan elosztaniuk eszközeiket.

  • Az intézményi befektető eladásra kínál bizonyos részvénycsomagot a minimális árcsökkenéssel.
  • A kínálat erre kiegyensúlyozással válaszol.
  • Az ár újra esni kezd.
  • A befektetők vásárolnak, kihasználva a híres buy the dip lehetőséget.

Végül, amikor a kiskereskedők felvásárolták az eszköz nagy részét, az intézményi szereplők pedig minden keresett mennyiséget eladnak, az ár gyorsan csökkenési folyamatba kezd.

👉 Az alábbi cikk is érdekelhet: Bollinger sávok a volatilis kereskedéshez

Példa a felhalmozási és disztribúciós folyamatokra

A következő képen egy professzionális manipulációt láthatsz. Ezen minden eddig említett esemény megtalálható: eufória, pánik, felhalmozás és disztribúció.

Volumen - professzionális manipuláció

Eufória szakasz

2021 februárjában a Tesla elkezdte elfogadni a Bitcoint autóinak megvásárlásához. Ez a hír az értékét csúcsokra hajtotta. Figyelembe kell vennünk, hogy a Tesla tulajdonosának sok Bitcoina volt, melyet nagyon alacsony áron vásárolt. A kiskereskedői befektetők azt gondolták, hogy ez az árat az egekbe lövi, még 1 millió dollárról is szó volt.

Disztribúciós szakasz

Február és május között a Bitcoinok nagy mennyiségű eladása zajlott a professzionális szereplők, köztük Elon Musk részéről. A nagy mennyiségű kiskereskedői vásárlás kiegyensúlyozta a professzionális eladásokat, így az ár soha nem esett, sőt, további 40%-kal emelkedett.

Pánik szakasz

Májusban a Tesla bejelentette, hogy többé nem fogad el Bitcoint. Az ár zuhanni kezdett, május 19-én pedig a professzionális szereplők által generált óriási esés következett be. Az ár ezen a napon 30%-kal esett. Az ijedt kiskereskedők elkezdték tömegesen eladni eszközeiket. A zuhanás egy pontján a professzionális szereplők megkezdték a felhalmozást. Egy napon belül az ár több mint 30%-ot esett, majd 27%-ot visszanyert.

Felhalmozási szakasz

Május és július között az ár oldalirányban mozgott, a professzionális szereplők mindent megvásároltak, amit csak tudtak. Figyelj a június 21-i és 22-i sávokra, ahol a professzionális szereplők további pánikot generáltak! Miután a professzionális szereplők mindent megvásároltak, július közepén bejelentették, hogy a Tesla ismét elfogadja a BTC-t. Innen az ár 130%-kal emelkedett a történelmi csúcsokig.

Vannak-e olyan volumensávok, amelyek segítenek a professzionális tevékenység észlelésében?

Már láttuk, hogyan próbálják a professzionális szereplők becsapni a piacot. Tehát most jön a legfontosabb kérdés: hogyan észleljük, hogy ez történik? Pontosan itt jön képbe a volumen.

Vannak könnyen észlelhető volumensávok, amelyek lehetővé teszik a professzionális tevékenység egyszerű azonosítását, különösen egy oldalirányú mozgásból történő kilépés esetén.

Upthrust (UT)

Az upthrust egy nagy volumennel rendelkező bika sáv, amely az oldalirányú mozgás felső részén lép ki (Wyckoff) és gyorsan visszatér a struktúrába. Ez az, amit köznyelven bika csapdának hívunk.

Ezt a csalást általában a piaci meggyőződés vagy volumen hiánya jelzi.

Nézd meg a következő képet:

upthrust

Kék kör: A BTC történelmi csúcsot döntött, majd gyorsan elvesztette azt. Ez a sáv a BTC árfolyamának valaha elért legmagasabb pontja. Figyelj arra, hogy az ár gyorsan az oldalirányú mozgás aljára esett.

Fekete nyíl: A volumen alacsonyan marad, a gyertyák teste kicsi.

Shakeout (SO)

A Shakeoutot oldalirányú mozgások alján figyelhetjük meg. Ez egy medve csapda.

Példaként nézd meg az Ali Baba (BABA) október 2022-es Shakeoutját. Az ár a shakeout után végül visszatért az oldalirányú mozgáshoz, majd annak tetejére szökött.

shakeout

ND (nincs kereslet)

Az ND egy bika sáv kevesebb volumennel, mint az előző kettő. Az ND (nincs kereslet) egy szakmai ellenőrzés arra nézve, hogy nincs több kereslet a piacon és ezért az ár akadályok nélkül csökkenhet.

Ez a sáv kombinálva egy Upthrusttal nagyszerű jelzés a medve mozgásokra. A professzionális szereplők becsapják a piacot az Upthrusttal, majd ellenőrzik a hatást az ND-vel.

NS (nincs kínálat)

Az NS egy medve sáv kevesebb volumennel, mint az Upthrust vagy a Shakeout. Az NS (Nincs kínálat) az ND ekvivalense, de a kínálattal kapcsolatban, azaz annak ellenőrzése, hogy nincs kínálat és az ár szabadon emelkedhet. Ez a sáv kombinálva egy Shakeouttal nagyszerű jelzés a bika mozgásokra. A professzionális szereplők becsapják a piacot az SO-val, majd ellenőrzik a hatást az NS-sel. Ugyanez történt az előző Ali Baba példában.

A Upthrust + ND + medve sáv kombinációja azt jelzi, hogy a felfelé törés hamis volt, az ár csökkenhet, ideális esetben az oldalsó irányú mozgást felölelő tartomány alsó részéig. A BTC példájában egy ND jelent meg a zuhanás előtt.

A Shakeout + NS + bika sáv kombinációja ugyanazt jelzi, de a medve részen.

A mozgás és a volumen

Wyckoff Cause and Effect törvénye az egyik legerősebb eszközünk a professzionális tevékenységek észlelésére, amelyek nem olyan nyilvánvalóak, mint az upthrust vagy a shakeout.

A törvény szerint az ármozgásnak összhangban kell lennie az azt generáló volumennel:

  • Ha nagy a volumen, az árnak jelentősen el kell mozdulnia.
  • Ha kicsi a volumen, az árnak kevéssé kell elmozdulnia.

Amikor ez nem így van, feltételezzük, hogy az ár viselkedése rendellenes, és figyelmeztet a professzionális szereplők jelenlétére vagy teljes hiányára.

A nagy volumen és kis elmozdulás azt jelenti, hogy a professzionális szereplők nem értenek egyet az előző trenddel.

Nézzünk egy példát:

2020 júniusa, Banco de Sabadell (SAB). Egy alacsony elmozdulású, nagy volumenű medve sáv. A trend több mint 5 évig medve volt.

Ha megnézzük a következő képet, láthatjuk, hogy az ár több mint 5 éve hibátlan medve trendben volt. Ez a kis sáv azért volt jelentős, mert az ár soha nem volt ezalatt, most pedig bika trendben van. Az ilyen típusú sávokat a bag holding jelzővel illetik.

Ezzel szemben, a kis volumen és nagy elmozdulás azt jelenti, hogy nincs jelen az elmozdulás irányával ellentétes erő. A következő példában (szintén a Banco de Sabadell (SAB) példája) nézd meg, hogyan emelkedett az ár a bag holding után a volumen csökkenése mellett. A professzionális szereplők nem álltak ellen az emelkedésnek.

Volumen és kereskedés: példa

Végezetül nézzünk át mindent, amiről a cikkben szó volt egy cég példáján keresztül!

Az Alibaba az elmúlt évek egyik legellentmondásosabb vállalata. A következő képen láthatod az elmúlt években történt fejlődését egy hetekre lebontott grafikonon.

Volumen és kereskedés

Elemezzük a mozgásokat részletesebben:

Volumen és kereskedés

A fenti képen láthatjuk, hogy a maximum zónában volt egy árváltozás. Korábban mindig növekvő maximumokkal és minimumokkal mozgott. Hirtelen változás történt, van egy csökkenő minimum (1. zóna).

A 1. zónában több nagy volumenű és elmozdulású medve sáv jelenik meg, a professzionális szereplők tehát medve trendet követnek, amit a sávok elmozdulása és a támasz megtörése bizonyít.

Miután a támasz áttört, az ár ismét emelkedni kezd (2. zóna), ám volumen nélkül teszi ezt, azaz a professzionális szereplők nem támogatják ezt az emelkedést. Az emelkedés tetején megjelenik egy UT (bika csapda), amely után az ár ismét esni kezd. Ebben a bika csapdában a volumen nagyon alacsony (kisebb, mint az előző két sáv).

Ugyanez történik a 3. pontban is. A professzionális szereplők egyértelműen medve trendre hajlanak.

A 4. pontban megjelenik a korábban említett kombináció, az UT és az ND. Ez a legjobb belépési pont egy medve mozgásban.

Az ár tovább csökkent, amíg meg nem jelent a volumen. Az árnak ugyanis lendülete van, ha csökken, az a normális, hogy tovább csökken, amíg nem jelenik meg egy rendkívüli volumen, amely megállítja a csökkenést. Ezt a volument csak a professzionális szereplők tudják megvalósítani.

Ha megnézzük a következő képet, láthatjuk, hogy ez történt az 5. pontban. Egy rendkívüli volumen belépése megváltoztatta az ár viselkedését, medvéből oldalirányúvá. A professzionális pénz megállította az esést.

Volumen és kereskedés

Nagyon érdekes napi grafikonra váltani és megnézni, hogyan történt az ár megállása. A következő képen kettős nyíl jelöl egy nagyon kis medve sávot nagyon magas volumennel. Bár a következő sáv nagyobb volumenű, ez a volumen volt az Alibaba történetének legnagyobb volumene. A sáv teste nagyon keskeny, a volumene azonban hatalmas. Ez azt jelenti, hogy professzionális szereplők jelentek meg és nem akarják, hogy az ár tovább csökkenjen, ezért megvásárolják mindazt, amit az ijedt kiskereskedők eladnak.

Volumen és kereskedés

Ha visszatérünk a heti grafikonhoz, láthatjuk, hogy ez a sáv egy árfolyamoldalazást generált, amely csak a 6. pontban tört meg, ahol egy SO-t egy NS követ (medve csapda és profi ellenőrzés). A 6. pont után az ár az oldalazás felső részére kúszik.

Az ár újra az oldalirányú tartomány alsó részére kerül, és újra nagyon magas a volumen. Törés vagy SO? Ezt még nem tudjuk, hagynunk kell, hogy még néhány sáv megjelenjen. Ha csökken a volumen a medve mozgásokban, akkor hosszú pozíciókban érdemes gondolkozni. Ha viszont a volumen a bika mozgásokból tűnik el, akkor rövid pozíciókban érdemes gondolkozni. Az egyetlen, amit tudunk, hogy a professzionális szereplők aktívak… valami történni fog.

Volumen és kereskedés

A volumen szerepe a kereskedésben

A volumen rendkívül hasznos lehet a professzionális szereplők tevékenységeinek követésében. Ha megtanulod észlelni a tipikus mintázatokat, könnyebben észreveheted a professzionális szereplők által generált ármozgásokat, manipulációkat.

Kapcsolódó cikkek

Swing trading
Mi a swing trading? A swing trading, vagy swing kereskedés egy befektetési stratégia, amely napokon átívelő trendeket azonosít, hogy ezeket kihasználva kereshessen pénzt. A swing trading stratégia két alapvető feltételből indul ki: 100%-...
Margin call
A margin call, más néven fedezetkiegészítési felhívás az a figyelmeztetés, amit a bróker ad nekünk, amikor a letétünk szintje nagyon közel van a mi...
Tőkeáttétel
A tőkeáttétel a saját tőkénk és a pénzügyi műveletekben felhasznált összeg közötti kapcsolatot jelenti. Más szóval, a felvett hitel és a befektetés...
Daytrade kereskedés
A daytrade egy kereskedési stratégia. A daytradeben az eszközök árainak napi mozgását használják fel, hogy ebben a rövid távú volatilitásban befekt...