Tőzsde

Az infláció egy ország árainak emelkedési folyamata, amely tartós jellegű (időszakon keresztül fennmarad) és általános (jelentős számú árut és szolgáltatást érint).
Az infláció a pénz vásárlóerejének csökkenését jelenti, és a Fogyasztói Árindex (FAI) segítségével mérhető. Ez a defláció ellentétes jelensége.
A következő inflációs típusokat különböztethetjük meg, eredetük szerint:
Megkülönböztethetjük a nagyságuk vagy intenzitásuk szerint is:
Az infláció okai változatosak lehetnek:
Tisztáznunk kell, hogy minden gazdasági iskola más megközelítést alkalmaz az inflációra. Az osztrák iskola például azt állítja, hogy ez több pénzt jelent ugyanannyi áru és szolgáltatás iránt.
Az inflációnak a következő következményei vannak:
A központi bankok vagy a monetáris hatóságok gyakran szembeszállnak az inflációval a politikai eszközeik segítségével, mind a hagyományos (mint például a referenciaérték), mind pedig a nem hagyományos (mint például a swapok) eszközökkel. Így szűkítő monetáris politikát vagy kontraktív politikát alkalmaznak a monetáris bázis és a lakosság kezében lévő pénz csökkentése érdekében. Ez viszont csökkenti a keresletet és ezáltal az inflációs nyomást.
A kontraktív monetáris politika másik oldala az, hogy a kereslet és a fogyasztás csökkenése csökkentheti a gazdasági növekedés ütemét is.
Figyelembe kell tehát vennünk, hogy a központi bankok bár általában az infláció körül határozzák meg fő céljaikat, gyakran figyelembe vesznek más mutatókat is, például a GDP növekedési rátáját és az árfolyamot. Minden az adott ország kontextusától és a monetáris hatóságok működési módjától függ.
Az infláció kiszámításához általában az FGI-t (Fogyasztói Árindex) használják alapként. Ez a mutató egy alapkosarat használ, amely egy átlagos család rendszeres fogyasztását jelenti. Minden terméknek vagy szolgáltatásnak meghatározott súlya van a kosárban, és ezt időről időre felülvizsgálják.
Minden időszakban felépítik az indexet a kosár alapján és az inflációt ezen index változása alapján számítják ki. Az összehasonlítás az elemzési időszaktól függ.
A vizsgált időszak általában éves szintű. Ebben az esetben az inflációs adatot az előző év adataival vetjük össze. Ha negyedévről beszélünk, akkor azt az előző év azonos negyedévével kell összehasonlítani. Például a 2021-es év második negyedévét a 2020-as év második negyedévével. Ez azért van, mert vannak szezonalitási tényezők, amelyek befolyásolják bizonyos termékek árait.
Az alapinfláció az a mutató, amely kizárja azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyek ára nagy volatilitást mutat és torzítást okozhatnak az infláció értékelésekor. Ilyenek például a romlandó élelmiszerek, az energia és az üzemanyag. Ezzel szemben minden más kategória, mint például a lakhatás, a szállítás, a szabadidő, stb. szerepel benne.
Az a cél, hogy az alapinfláció pontosabban tükrözze azokat az árváltozásokat, amelyek nem tekinthetők átmenetinek. Ezáltal pontosabban meghatározható a monetáris politika hatékonysága az országban.
Ne felejtsük el, hogy például az üzemanyag esetében az ár jelentősen változhat a geopolitikai tényezőktől függően. Ez különösképpen igaz a kőolaj árára. Egy adott élelmiszer kínálata is befolyásolható kedvezőtlen időjárási körülmények miatt.
Ebből levonhatunk egy másik következtetést is. Az alapinfláció inkább kapcsolódik a belső kereslethez és a fogyasztói várakozásokhoz, mint a teljes infláció.
Az infláció következményeiről beszéltünk a cikk elején, főként a vásárlóerő csökkenésével kapcsolatban. Azonban ezen a ponton fel kell tennünk a kérdést: miért tűznek ki a központi bankok pozitív inflációs célokat, ha az infláció rossz?
Ezt több szempontból is meg lehet magyarázni. Először is, az infláció, ahogyan azt korábban említettük, több okból is növekedhet, többek között a kereslet növekedése miatt. Vagyis amikor gazdasági növekedés van és a családok jövedelme nő, akkor várható, hogy több terméket és szolgáltatást fognak igénybe venni, ami növeli az árakat.
Nézzük meg mi történik, ha infláció helyett defláció van. A fogyasztó szempontjából ez azt jelenti, hogy holnap az árak tovább csökkenhetnek. Ezért halasztja el a fogyasztást, ami a kereslet csökkenését eredményezi, ami arra kényszerítheti a vállalatokat, hogy csökkentsék, vagy akár teljesen le is állítsák a termelést, ami negatívan befolyásolja a vállalatok eredményeit. Ez a helyzet sem kívánatos.
Alacsony, de stabil infláció mellett a pénz továbbra is forgalomban van. Az emberek olyan ütemben fogyasztanak, amely lehetővé teszi a gazdasági növekedés generálását. Érdemes kiemelni, hogy az inflációs célok meghatározásával csökkentjük a bizonytalanságot, ami lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy közép- és hosszú távú befektetési terveket készítsenek.
Az inflációt akár a gazdasági növekedés következményeként, akár egy szükséges tényezőként látjuk a termelési ütem fenntartásához, úgy tűnik, hogy van egy implicit konszenzus arról, hogy bizonyos áremelkedés kívánatos. Az a lényeg, hogy ne érjünk el túl magas szinteket a korábban említett hátrányok miatt.